Optimistisch 2014 in met vernieuwende creatieve zelfstandigen groter maken

Met een beetje meer koopkracht in onze beurzen, het beginnend optimisme in de economie en de maatschappelijke ondernemerszin in nieuwe creatieve collectieven krijgt 2014 een mooie start. In Hillegersberg is onder de naam ZZPRO een grote groep ZZP'ers actief en rondom het oude westen, het centrum en Delfshaven de Makers van Rotterdam. De Creative Factory op Zuid vierde op de valreep in 2013 haar vijfjarig bestaan. Drie prachtvoorbeelden die in het crisisjaar 2013 alledrie bewezen dat vernieuwende samenwerking loont. En het is nu aan opdrachtgevers ze in 2014 groter te maken.

In de regio Rijnmond telt de Kamer van Koophandel 27.000 geregistreerde ZZP'ers, goed voor 40% van de bedrijvenpopulatie. Zij zorgen bij uitstek voor dynamiek op de arbeidsmarkt. Maar betalen ook vaak als eerste letterlijk de prijs bij economische tegenwind.

Met ZZPRO laten 120 ondernemers in Hillegersberg en Schiebroek zien dan ze sterker worden door interdisciplinaire samenwerking. Snelle kennisuitwisseling, onverwachte opdrachtverwerving en kostendeling zijn de belangrijkste winstpunten op de korte termijn gebleken. Maar dit biedt tevens een uitstekende uitvalsbasis voor snelle groei waar zich de kansen gaan voordoen.

Met onder meer FEAST, Financier via eten Artistiek en Sociale Tactieken, tonen de Makers van Rotterdam hoe een ieder direct zelf kan investeren in een mooie avond en er aan het eind van de avond een ondernemer met 1000 euro een kleine investering kan doen. Een simpel concept: deelnemers leggen geld op tafel, krijgen een eenvoudige voedzame maaltijd en de rest van het geld gaat naar het beste idee van de vijf ondernemers die die avond pitchen, te weten met de meeste stemmen van het publiek. Naast een gezellige avond van minimaal 5 optimistische verhalen, nuttig je aangenaam de avondmaaltijd en lever je ook nog eens een bijdrage aan het investeringsklimaat. Dit Amerikaanse concept blijkt uitgeprobeerd in 2013 ook aan te slaan in Rotterdam. Kan zeker in 2014 groter en sterker.

Wat qua uiterlijk al groot en sterk is, moet het dan weer hebben van massa aan opdrachten. De Creative Factory opende 15 mei 2008 haar deuren. Toen 6x overtekend, nu met veel geduw en getrek bijna vol. 238 ondernemers hadden hier hun onderdak in de afgelopen jaren. Een fikse investering van onder meer de gemeente, Rabobank, Hogeschool Rotterdam en Vestia zorgden voor de basis. Goed voorbeeld deed volgen: inmiddels kennen we meer hotspots voor creatieve starters in de stad. Maar deze op Zuid blijft speciaal met niet alleen dat spectaculare industriele uiterlijk maar vooral door de onderlinge coaching en matching die ter plekke plaatsvinden. Rest nu vooral grotere opdrachten te verwezenlijken.

Naast deze drie voorbodes, zijn er nog zoveel meer nieuwe en al langer bestaande kleine en grote creatieve vernieuwende collectieven in het Rotterdamse klaar voor de sprong voorwaarts. En dat maakt een wethouder Innovatie dan weer ook optimistisch. Op een mooi, ondernemend, vernieuwend 2014!

 

Dit bericht is geplaatst in Arbeidsmarkt, Innovatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>