Geen pepernoten verdelen, maar extra gangen op het kerstdiner: #CLICKie13 op de bres voor creatief innovatief ondernemersschap

De bijdrage van de creatieve industrie duikt ook waar je het niet verwacht. Wist u bijvoorbeeld dat de letterensector in Rotterdam goed is voor enkele honderden banen? Dit blijkt uit een studie van de Erasmus Universiteit. Nog interessanter is dat dit niet met subsidies heeft te maken maar met commerciële activiteiten als festivals en bedrijfsjubilea. Vele kleintjes inspireren en maken ook een grote.

De essentie van het beste halen uit de creatieve industrie is verbindingen leggen langs de lijnen van inhoudelijke logica van bedrijvigheid. Zo vormt Rotterdam met Delft – niet in de laatste plaats dankzij de faculteit Bouwkunde van de TU Delft – een sterke bakermat voor architectuur. De connecties strekken zich uit over het hele land om zo de Nederlandse architectuursector – allang zeer prominent internationaal werkend – sterker te maken. Andere verbindingen met Delft zijn het in januari te openen Open Data centrum voor geografische data en de Veldacademie.

Maar ook op het gebied van mode doen we mee. Natuurlijk zijn steden als Amsterdam en Arnhem de modesteden bij uitstek als het gaat om mode design. Rotterdam heeft met voorbeelden als Marlies Dekkers, Joline Jolink en Margreet Olsthoorn ook zeker wat te bieden op dit gebeid, maar de grootste bijdrage van Rotterdam aan de mode-industrie zit in de vele ateliers die halffabricaten leveren: borduurwerk, prints, haak/breiwerk. Veel ‘ambacht’ is in deze stad te vinden. Bijzondere verbindingen biedt Granny’s Finest, oudere Rotterdammers breien ontwerpen van kunstenaars, afgestudeeerd aan de Willem de Kooning. Niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook nog een goed middel om eenzaamheid onder ouderen te lijf te gaan. Een crossover ten top!

Nederland telt steeds meer mee, netwerken breiden zich uit. Netwerken die zich uitstrekken ver voorbij de landgrenzen. Neem het In Nederland ontstane netwerk European Creative Business Network, vanuit de mooie broedplaatsen in diverse steden zoals het Westergasfabriekterrein in Amsterdam, Strijp S in eindhoven en Creative Factory in Rotterdam. Vanzelfsprekend is hieruit de verbinding ontstaan met creatieve steden als Berlijn, maar ook de samenwerking in het kader van Ruhr Cultural Capital o.a. rond ZollVerein.

Door samen te bouwen aan een stevig netwerk geven we diverse sectoren de broodnodige impulsen. Zo verbindt de creatieve industrie makers en ontwerpers, denk aan de mogelijkheden van 3D printing. Prachtig nieuws uit Eindhoven wat er vanuit de hightech met 3D printing daar gebeurt. Persoonlijk ben ik trots op het grote 3D printing event dat vorige week in Ahoy plaatsvond en op Makersspace met onder meer 3D printing op de RDM Campus. 3D printing opent sowieso een wereld vol nieuwe mogelijkheden: het maakt productie van voorwerpen eenvoudiger, kan per stuk. Een grote verandering in de productieketen en in businessmodellen, zeer relevant voor design, mode, architectuur.

Welke sectoren kunnen we nog meer noemen? Alle sectoren zijn van belang als het gaat om crossovers en ed bijdrage die creatieven leveren aan de vernieuwingen in de economie. Maar ik beperk me tot nog eentje. De sector waar creatieve vernieuwing urgent is, is de medische sector. Juist daar is behoefte aan slimme oplossingen en producten. Van slimme apps om contact te houden met je schoolklas tot kleding die je herinnert aan medicatie, media die je angst reduceren op de OK, of visualisaties van medisch onderzoek en gaming om de skills van chirurgen te trainen. De voorbeelden zijn overal in Nederland te vinden, neem bijvoorbeeld hier in Rotterdam het Oogziekenhuis en het Erasmus MC. De kunst is juist in de zorg vormen van opschaling te vinden om zo een ieder die het nodig heeft te kunnen bereiken in plaats van nu nog teveel alleen de deelnemers aan een project.

We zijn steeds meer nieuwe paden aan het bewandelen om creativiteit en innovatie in de Nederlandse steden naar een hoger plan te brengen. Iets dat ik niet mag vergeten is de samensmelting met de wereld van de wetenschap. Het Valorisatieprogramma Rotterdam, wat kennisdeling en samenwerking met de hogere onderwijsinstellingen en gemeente stimuleert heeft als één van de vier hoofdpeilers Creatief. Hierin werken creatieve opleidingen vanaf MBO tot aan WO samen om kennis en skill te valoriseren.

Dames en heren, Ik rond af. Waarom is het bundelen van krachten zo belangrijk? Waarom is het goed dat we ClickNL hebben opgericht? Steden hebben hun eigen specifieke focus, maar vaak is de creatieve industrie breder. We hebben baat bij elkaars kennis en ervaring. Samenwerken versterkt, vooral als het gaat om onderzoek en internationalisering. CLICKNL biedt kans om nog meer dan we al doen samen te werken, te zoeken naar wat ons bindt in plaats van onze onderlinge concurrentie te vergroten. Laten we ophouden met het verdelen van de pepernoten en ons concentreren op het vergroten van het kerstmaal met veel meer gangen van over de hele wereld.

 

Dit bericht is geplaatst in Innovatie, Speeches. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>