Op vrijdag 22 maart had ik, als wethouder innovatie, het genoegen om op innovatiesafari door Rotterdam te gaan. Ik werd een hele middag door Eveline Bronsdijk en johan Vermeer van het ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam geleid langs verschillende plekken in de stad om daar te zien met welke innovatieve projecten de ingenieurs van het ingenieursbureau bezig zijn.
De middag begon bij de gloednieuwe Willem-Alexander roeibaan in de Eendragtspolder. Deze roeibaan is namelijk niet alleen een sportfaciliteit van internationale allure maar ook een slim instrument voor waterberging voor de Rotte. Projectleider Carel Andriessen vertelde dat dit hard nodig is: Het gemaal bij het Oostplein zou eigenlijk vervangen moeten worden voor een groter exemplaar om ook voor de toekomst droge voeten te garanderen. Dit is echter een ingrijpende en kostbare operatie. Daarom is er voor gekozen om de Willem-Alexander roeibaan zo in te richten dat deze veel, maximaal 4 miljoen kubieke meter, water kan bergen. Bij de roeibaan komen zo ambities op het gebied van sport, recreatie en waterveiligheid samen. Een slimme verbinding in optima forma in de Rotterdamse polder!
Leon Dijck gaf op weg naar de volgende stop nadere informatie over de InnovatieKAS op Heijplaat. Diverse bedrijven leveren kennis en kunde om samen met de gemeente ter plekke te innoveren in bijvoorbeeld de straat van de toekomst.
Vervolgens was het tijd voor een bezoek aan de bouwplaats van de parkeergarage aan het Kruisplein. Deze bouwplaats is namelijk een plek waar veel innovaties samen komen. En dat is ook nodig want zonder op een innovatieve wijze te werken zou het niet mogelijk zijn om op deze drukbebouwde plek midden in het centrum de diepste parkeergarage van Nederland te bouwen. Zo vertelde Oubbol Oung dat bij belangrijke aspecten in het bouwproces onder andere vernieuwingen zijn doorgevoerd op het gebied van continue monitoring, en het tegengaan van het opdrijven van de garage. Rodriaan Spruit promoveert op doormetingen van diepwanden door middel van geluid: een preciezere methode om eventuele gaatjes tussen de voegen op te sporen. Bovendien is in het hele bouwproces vooraf systematisch rekening gehouden met de wensen en belangen van de omgeving. Deze innovatieve aspecten hebben er mede toe geleid dat het project zonder uitloop en budgetoverschrijding afgerond kan worden!
In de bouwkeet op het Kruisplein was het tijd voor korte pitches van diverse ingenieurs. Goed te vernemen dat veel in samenwerking gebeurt met studenten en promovendi van onder meer de TU Delft. Jaco Reusink vertelde dat door slim naar het specifieke gebruik te kijken veel beweegbare bruggen in Rotterdam met een renovatie behouden kunnen worden in plaats van ze te vervangen. Kees Blom toonde de mobiele brandoven waamee de brandwerendheid van de Maastunnel gericht onderzocht kan worden en dat door het gebruik van kunststof composiet en Ultra Hoge Sterkte Beton bruggen slanker en met minder overlast kunnen worden gebouwd.
Don Zandbergen gaf aan dat door het gebruik van een alledaags materiaal als piepschuim een eind kan worden gemaakt aan trillingshinder: Door tijdens bouwwerkzaamheden piepschuim tegen de fundering van gebouwen te plaatsen kunnen trillingen met wel 90% worden verminderd waardoor veel schade voorkomen kan worden! Jarit de Gijt vertelde over het futuristische idee van een Gel-sluis: Een sluis waarbij niet langer gebruik wordt gemaakt van deuren en het verhogen en verlagen van het waterniveau, maar van een barrière van gel tussen twee waterhoogten waar schepen door heen kunnen varen.
De laatste etappe vond plaats in restaurant La Enoteca . Hier sprak ik met Lissy Nijhuis, Nick Statham en Richard Ruijtenbeek. Lissy Nijhuis is als adviseur van de afdeling MRO aan het werk voor programma bureau Duurzaam. Daarnaast sprak ik met haar even kort over hoe het om als vrouw in een mannenwereld te werken. Nick Statham is betrokken bij het ICOR en het concept house village. Met hem heb ik onder meer gesproken over participatief budgetteren en de mogelijkheden hiervan voor deze projecten. Richard Ruijtenbeek is ook betrokken bij ICOR en is daarnaast bezig drijvend bouwen en de innovatiekas op het RDM terrein. Ook is hij bezig met het leggen van verbindingen tussen innovaties en studenten. Met hem heb ik in dat kader gesproken over JINC Rotterdam waarin kinderen van groepen 7 en 8 gebruik kunnen maken van het ontwikkelde programmaatje stedelijk management met onder meer de straat van de toekomst en energiezuinig bouwen. Tot slot nog even meegefilosofeert over Tijdelijk Anders Nederland.
Kortom, de innovatiesafari van het ingenieursbureau was een groot genoegen! Het heeft de innovatieve kracht die wij in Rotterdam met het ingenieursbureau hebben in zijn volle breedte getoond. Bovendien zijn er deze dag verbindingen gelegd die een meerwaarde op kunnen gaan leveren. Langs deze weg wil ik mijn gids Eveline Bronsdijk en alle andere betrokkenen van het ingenieursbureau hartelijk bedanken voor deze inspirerende middag!