Stadsinitiatief toont lef, creativiteit, en trots van en voor Rotterdammers

Woensdag 10 april werden de finalisten van de tweede ronde van het stadsinititatief bekend: Popkantoor (poppodium in Cinerama), Ravottuh (speelplekken voor kinderen en ouders op vergeten plekken in de stad), Rotterdam Natuurlijk (de groene marathon door groene gebieden te verbinden en te verlevendigen), Rotterdam Worldwide (een kometenregen van alles dat Rotterdam te bieden op één dag met het bereik van de hele wereld), Schaatsbaan (400 meter wedstrijdbaan in de wintermaanden op terrein Leonidas), Urban Hotspot (zwemmen en bubbelen in warm en koud Maaswater in de Rijnhaven) en Work@School (professionals van alle vakgebieden in klas van de basisschool). Deze 7 tonen hoezeer het stadsinitiatief is van, voor en door Rotterdammers zelf.

De opzet van het stadsinitiatief is in 2010/2011 tot stand gekomen met belangeloze hulp en inzet van vele betrokken organisaties en mensen. Velen hebben tijd en energie ingezet en specifieke expertise zoals bijvoorbeeld CCCP en In10 die aan de basis hebben gestaan van de inrichting van proces.

Rotterdammers vertalen hun trots op de stad in talloze initiatieven. In deze ronde is Wij Rotterdammers daarvan het sprekende bewijs. Met het verzamelen van alle verhalen van de stad online krijgt de stad niet alleen vele maar ook moderne gezichten. Ongetwijfeld ook veel jonge gezichten. Stadsinitiatief geeft ook alle jongeren van 12 jaar en ouder letterlijk een stem. Ook zij mogen stemmen en daarmee de bestemming van paar miljoen medebepalen. De trots op de stad blijkt ook uit de vrijwillige en kosteloze inzet van ambassadeurs en Boardleden. De ambassadeurs hebben grote diverse netwerken in de stad, inspireren de initiatiefnemers, helpen ze met het leggen van contacten en gedegen advies. Dankzij hun inzet zijn de plannen van nog hogere kwaliteit. Voor de Boardleden is de beoordeling in deze ronde van ruim 120 plannen een enorme klus geweest, vooral dankzij de hoge kwaliteit van de vele plannen. De zes Boardleden beoordelen de plannen geheel onafhankelijk en op eigen titel. Vele gesprekken hebben ze gevoerd om tot de kern van de plannen door te kunnen dringen. Criteria als toegevoegde waarde, lange houdbaarheid en de harten van alle Rotterdammers kunnen raken hebben een belangrijke rol gespeeld in hun oordeel.

Stadsinitiatief blijkt nu een succesvol instrument voor investeren in en realiseren van vernieuwende plannen op een vernieuwende manier. Voor mij is stadsinitiatief echter geen doel op zichzelf, maar een middel om beter alle reeds aanwezige bronnen van energie in de stad ruimte te geven. Deze energiebronnen worden niet alleen zichtbaar maar bieden ook een goede basis voor een veel bredere beweging. In deze ronde zit bijvoorbeeld het idee van Stappr, een door ons allen te verlevendigen app voor het uitgaansleven. Door de verbinding met de gemeentelijke kanalen voor marketing te maken ontstaat een enorme impuls op dit terrein. 2,5 miljoen is veel geld. Op een totale begroting van gemeente Rotterdam van ruim 4 miljard, is deze 10 miljoen om plannen van Rotterdammers te realiseren die kunnen rekenen op draagvlak, iets unieks toevoegen en effectiever en goedkoper zijn een goede investering. Juist nu we genoodzaakt zijn veel te bezuinigingen, is het hard nodig dat we alle mogelijkheden van de stad zelf aanboren om te blijven investeren. Zo kunnen we allemaal ons steentje bijdragen aan de Poort van Rotterdam, de herbouw van het kasteel IJsselmonde. Of advertenties plaatsen bij UkTukTuk.

Stadsinitiatief brengt de stadskracht voor grootse plannen naar boven. Het stimuleert de creativiteit, lef en vernieuwing. Lef kun je menig plannenmaker niet ontzeggen. Neem de Hef Experience in deze ronde, een icoon van de stad waarvoor de initiatiefnemers een nieuw actief bestaan voor ogen zien. De eerste investeerders hebben zich reeds gemeld. Wie volgt? Dat vernieuwing uit de Rotterdammers zelf komt, toont Erasmustuinen. Het begint bij schoffelen, maar eindigt bij verbondenheid en een betere gezondheid waarin partner Erasmus MC mee-investeert.

Wat partnerschap kan opleveren, blijkt uit de crowdfundings- en crowdsourcingsplatforms die verbonden zijn aan verschillende stadsinitiatieven. Goed voorbeeld doet letterlijk goed volgen. Ik ben dan ook blij met het initatief van Rotterdamse Nieuwe om de aanwezige platforms te ontsluiten.

Misschien het belangrijkste doel is dat stadsinitiatief de gemeente leert als partner te werken aan grote projecten. We zeggen niet alleen dat we samen slimmer en effectiever zijn, maar bewijzen dat ook met juist die stadsinitiatieven mogelijk te maken die niet de 2,5 miljoe euro winnen. Zo speelt kennis van de renovatie van het park bij de Euromast van de gemeente een grote rol bij een plekje voor Vriendjes van het Park. Maar de gemeente heeft ook vele netwerken, waarvan bijvoorbeeld initiatieven als Buurboek en Mijn boek kunnen profiteren. Belangrijk leerpunt voor de gemeente is te durven vertrouwen op de netwerken in de stad en als partner daaraan onze bijdrage te leveren. Het woord lef gaat vooral om niet vooraf zeer precies de uitkomst vooraf te willen vaststellen, maar gezamenlijk te realiseren met inbreng van velen. Dat vergt ook tijd en geduld. Beide niet altijd ruim voorhanden in de politieke omgeving.

Kern van het stadsinitiatief is dat je altijd wint. Of het nu vergroting van het netwerk is, of bekendheid van je plan in heel Rotterdam, met stadsinitiatief merk je dat velen bereid zijn tijd, geld en energie te steken in grootse plannen voor onze stad. Ik reken dan ook op een hoge opkomst 25 april bijeenkomst van de niet-finalisten zodat we ook daarvan velen kunnen realiseren.

 

Dit bericht is geplaatst in Innovatie, Participatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>