Rotterdamse economie toont veerkracht

Op donderdag 9 februari 2012 is de Economische Verkenning Rotterdam 2012 gepresenteerd met dank aan een breed samenwerkingsverband met kennisinstellingen en bedrijven in Rotterdam. Ter illustratie van de belangrijkste ontwikkelingen voor de arbeidsmarkt en innovatie drie concrete voorbeelden.

1. Stijging van het aantal hoogopgeleiden in de stad (van 27% naar 38% ten opzichte van vorig jaar een stijging van 4% ). Een groot compliment voor de Erasmus Universiteit, Technische Universiteit Delft de Hogeschool Rotterdam, InHolland Rotterdam en Codarts die erin slagen vele studenten naar Rotterdam te halen en programma’s te bieden die zich verbinden met de stad. Een stijging van 4 procentpunten is spectaculair, maar we zijn er nog niet. Om vooral multidisciplinaire toptalenten ook na hun studie aan Rotterdam te binden start dit jaar Talentship.

In Rotterdam zijn minder hoog gekwalificeerde banen te vinden dan dat er aanbod van hoger opgeleiden is. Peter Ester, lector Arbeidsmarktvraagstukken van de Hogeschool Rotterdam heeft Talentship bedacht, uitgevoerd onder coördinatie van Randstad Professionals. Gestart wordt met een groep van 10 talenten en 10 banen. Ambitie om door te groeien naar een pool van 50 talenten en afgestudeerden. De meeste jaarlijkse netto baanopeningen voor hoger opgeleiden ontstaan in de zorg (1800), kennisdiensten (1.000) consumentendienstverlening (300), onderwijs (800) en HIC (200). Bij uitstek kansen voor afgestudeerden uit Rotterdam om in de stad te gaan of blijven werken.

2. De jeugdwerkloosheid is helaas gestegen naar 4700 werkloze jongeren in september 2011, een stijging van 3% ten opzichte van 2010. Opvallend is dat het vooral gaat om vooral lager opgeleide jongeren terwijl er wel voldoende baanopeningen en vacatures zijn. De mismatch wordt vooral veroorzaakt door het ontbreken van specifieke kwalificaties en vaardigheden (soft skills). Om jongeren beter te motiveren voor de banen die wel beschikbaar zijn is het porgamma JINC Rotterdam dit schooljaar van start gegaan.

JINC laat jongeren van 8 tot 16 jaar zelf ervaren op de werkvloer van bedrijven wat er te koop is op de arbeidsmarkt en welke vaardigheden je daarvoor nodig hebt. JINC heeft een groot netwerk en vervult een makelaarsfunctie voor bedrijven en scholen. Typerend is de grote daad- en organisatiekracht. Ook heeft JINC het vermogen de taal van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven te verstaan en beiden dichter bij elkaar te brengen. Dit schooljaar (2011-2012) zijn ruim 1.000 leerlingen op Bliksemstage of Sollicitatietraining geweest. Verder is de verwachting dat JINC zal toegroeien naar een bereik van 3.000 leerlingen eind dit jaar en 5.000 leerlingen structureel.

3. Innovatiekracht van Rotterdam of liever gezegd de regio is toegenomen, onder meer zichtbaar in meer werkgelegenheid in de wetenschap, onderzoek en kennisintensieve bedrijven. Om beter te profiteren van deze innovatiekracht wordt samenwerking gezocht tussen kennininstlelingen, bedrijven en overheden. Voorbeeld hiervan is Emerging media van de Hogeschool Rotterdam.

250 studenten gaan de komende maanden aan de slag op 8 basisscholen om de wereld van digitale media in de klaslokalen tot wasdom te laten komen. Zij worden hierbij ondersteund door Rotterdamse creatieve ondernemers, met name op het gebied van nieuwe media met onder meer de reeds ontwikkelde gaming en e-learningprogramma ’s van deze bedrijven specifiek voor het onderwijs. Maar de studenten gaan ook vooral zelf mee-ontwikkelen.

Foto-impressie van de presentatie

 

Dit bericht is geplaatst in Arbeidsmarkt, Hoger Onderwijs, Innovatie, Participatie, Portefeuille. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>